кредитна КООПЕРАЦІЯ
Ціна
питання — захищеність людських грошей
Ліцензування кредитних спілок: зайвий
головний біль чи новий крок до поліпшення якості фінансових
послуг?
Держфінпослуг
спільно з Всеукраїнською асоціацією кредитних спілок та Канадською програмою
зміцнення кредитних спілок і за організаційною участю обласних
асоціацій КС та Навчально-консультаційних центрів проводить у лютому низку. комплексних
дводенних семінарів з метою надати інформацію та рекомендації щодо підготовки
документів для отримання кредитними спілками ліцензій. Семінари
проходитимуть: в Тернополі (8-9 лютого), Харкові (14-15), Запоріжжі (15-16), Донецьку
(20-21) та Києві (28).
В одному з попередніх номерів наш тижневик ознайомив читачів з проектом змін до Ліцензійних умов провадження діяльності кредитних спілок з надання фінансових послуг, запропонованими Держфінпослуг. Безумовно, пропонується встановити досить високі вимоги, яким має відповідати кредитна спілка, щоб отримати ліценцію.
Припускаємо, що у багатьох, хто готує пакет
документів для ліцензування, просто обертом іде голова: як підготувати таку купу
документів і все належним чином засвідчити. Цілком можливо, що дехто думає: "А навіщо
весь цей город городити?". Втім, давайте розберемося без зайвих емоцій.
Кредитні спілки роблять дуже потрібну державі і
людям справу, надаючи фінансові послуги своїм членам — тим, хто об'єднався в ці
організації задля, як вони самі кажуть, фінансової самодопомоги. Здавалося б, що може бути простіше: якщо у когось є
гроші, і він хоче накопичити їх більше, а іншому — потрібен кредит, то нехай той, кому зараз гроші
не потрібні, дасть їх на певний термін тому, хто має в них нагальну потребу, — і всі будуть
задоволені. До чого тут Держфінпослуг, купа документів і все інше?
Але не забуваймо, що на дворі — XXI століття і ми живемо у світі, де
існують певні технології і стандарти надання фінансових послуг. Пригадаймо
фінансові піраміди початку 90-х років: десятки тисяч ошуканих вкладників,
крах сподівань, понівечені долі... На кого ці люди нарікали? В першу чергу, на
державу, яка не встановила необхідних запобіжників, щоб не допустити цього.
Тож держава цілком адекватно прореагувала,
створивши певну законодавчу базу (хай, може, і не зовсім досконалу) і спеціальний
орган нагляду за ринками фінансових послуг, який встановлює єдині для всіх правила гри на
цьому ринку. І ті, хто не дотримуються цих правил, не можуть надавати фінансові послуги населенню.
Трохи більше трьох років тому, коли Держфінпослуг
починала роботу з ліцензування кредитних спілок, головним завданням для неї було розібратися, скільки в
Україні таких організацій створено за попередні десятиріччя, і кому з них можна дати зелене
світло, щоб вони могли працювати. Тоді важливо було просто провести "інвентаризацію" і з'ясувати, скільки в країні кредитних спілок,
які хочуть і можуть працювати.
Більшості з них тоді видали ліцензії,
кількість яких, часом, вимірювалася
мало не десятками за день. І це
цілком зрозуміло, адже, якби тоді були висунуті надто високі вимоги, дуже багато спілок не взяли б таку
планку, і що тоді сталося б з їхніми
членами?
Тому регулятор, вчинив, на наш погляд,
мудро: всіх порахував, поставив на облік, а тоді почав поступово розбиратися, хто чим дихає: як працює,
якою мірою спілки безпечні для своїх членів.
І ось через три роки після першої масової хвилі
ліцензування, термін дії виданих тоді ліцензій спливає і настає час другої хвилі ліцензування. І знову-таки цілком
слушно цього разу Держфінпослуг застосовує дещо інший підхід: вже йдеться не про
кількість, а про якість.
Справді, життя ж не стояло в цей час на місці,
були встановлені певні стандарти, визначені прудеційні вимоги, напрацьований досвід, є
звітність, яка дозволяє подивитися на роботу спілок в динаміці. Регулятор уважно
спостерігав за роботою КС: хтось поводився зразково, а до когось доводилося
застосовувати заходи впливу, все це має враховуватися. Словом, тепер вже можна предметніше говорити про якість КС і саме з цих позицій підходити до ліцензування.
Збираючи інформацію про КС в ході
переліцензування, Комісія отримує "моментальне фото" кожної кредитівки. З ліцензійного пакету
чітко видно, який стан має кредитівка, скільки в неї філій, яка кредитна
і депозитна політика, яку кваліфікацію
мають керівники та багато інших
важливих відомостей. Зробившу такий
"обмір" ринку,
Держфінпослуг може отримати цілком
повну картину свого
"господарства". І може
статися так, що регулятор з'ясує: "в Датському королівстві" все спокійно і... ,сам заспокоїться.
А відтак можна сподіватися, що в подальшому
відбудеться перехід до видачі безстрокових ліцензій, адже вже сьогодні кредитні спілки,
до яких впродовж терміну дії чинної ліценції, не застосовувалися заходи впливу, отримують
нову ліцензію не на три, а на п'ять років. Тож є всі підстави для того, щоб старатися не
отримувати заходів впливу, адже це — путівка в елітний клуб тих, хто має п'ятирічну ліцензію і
хто в подальшому, може, взагалі позбудеться головного болю з переліцензуванням.
Але незалежно від того, були застосовані
заходи впливу, чи ні, сьогодні перед дуже багатьма кредитним спілками
стоїть проблема підготуватися до переліцензування і успішно його пройти.
Оскільки, як вже зазначалося, справа ця непроста,
регулятор пішов назустріч і спільно з Всеукраїнською та обласними асоціаціями кредитних
спілок за підтримки Канадської програми та
навчально-консультаційних центрів організував спеціальні семінари, на яких докладно і ретельно розглядаються питання, з якими стикаються кредитні спілки,
готуючи свій ліцензійний пакет. Фахівці Держфінпослуг та експерти Канадської програми
надають практичні рекомендації та поради з цілої
низки нагальних питань, пов'язаних з ліцензуванням, фінансовими нормативами та складанням
звітності до Держфінпослуг. Питання складні і дуже добре, що регулятор готовий дати
кредитним спілкам поради, застерегти від типових
помилок, щоб вони змогли успішніше подолати планку переліцензування.
Може, хтось скаже, що встановлена планка занадто висока, але якщо пригадати ціну
питання, то стає зрозумілим, що встановлені
високі стандарти цілком виправдані, адже ціна
питання — надійність та захищеність людських грошей, а отже, долі
тисяч і тисяч наших громадян!
Марина ЗАРИЦЬКА,
Канадська
програма зміцнення кредитних спілок
|